fredag 16 juli 2010

Arbetare

– Jag arbetar i en israelisk bosättning, säger mannen framför oss i den skakiga minibussen.
Han är på väg hem till staden Aqraba på norra Västbanken, tillsammans med andra män som arbetat klart för dagen. Vi har hört att många palestinier i området arbetar i israeliska bosättningar, och är nyfikna på vad deras motiv är och hur de blir bemötta
.

– Bosättningen Barqan, där jag arbetar, har ett stort fabriksområde och totalt arbetar där omkring 30 000 palestinier, berättar mannen över axeln medan vi skakar oss fram på vägen.

Han arbetar i en glasfabrik, säger han, och knackar på rutan för att visa.
– Ingen av oss vill egentligen arbeta i en bosättning, men det finns inga andra jobb här. Jag har barn på universitetet som jag måste betala avgifter för. Men det är dåligt betalt. Alla palestinier i Barqan arbetar för 20 shekel i timmen, trots att israelisk lag säger att 30 shekel i timmen är minimilön. Det är ingen idé att klaga, för det finns många som skulle vara villiga att ta mitt jobb.
Jag undrar om arbetarna betalar skatt till Israel eller till Palestinska myndigheten.
– Till Israel. För de tycker att bosättningen är Israel, men vi palestinier tycker att det är palestinskt område, säger mannen.
– Och bosättarna, hur behandlar de er?
– Inte bra. Jag förstår hebreiska, och de använder fula, dåliga ord om oss. Men det här är den enda möjligheten som vi har, säger mannen, innan han hoppar ur minibussen i Aqraba och promenerar hem till sin familj.

Mannen arbetar i Barqan Industrial Park. Läs mer om palestinska arbetares rättigheter här.

3 kommentarer:

Dessa mina minsta bröder sa...

Tack för dina rapporter, ni följeslagare gör ett värdefullt arbete för fred och rättvisa.

Anonym sa...

Härligt att du har börjat skriva igen. Jag har saknat dina brev.
Det sätt du skriver på ger mersmak.Tack för breven!

Anonym sa...

Hej, Jag ville bara informera om att minimi lon i Israel ar 20 shekel och 85 agurot, inte 30 shekel alltsa. Jag jobbat pa flygplatsen har och tjanar sagda minimi lon.