torsdag 25 mars 2010

Tandläkaren vid Nya porten

”Ontologist and dentist” står det på dörren till tandläkaren vid Nya porten. Jag vaknar med en svullnad i ansiktet från vänster mungipa ändå upp till ögat och inser att Jerusalem förmodligen är en lämpligare plats att söka akut tandvård än vad Hebron kommer att vara senare.

Ewa-Marie följer mig till den trevlige tandläkaren, som tar på sig plasthandskar men inget munskydd och ber mig slå mig till rätta i den gamla stolen med blå akrylklädsel. Jag påpekar att jag är lite tandläkarrädd. ”Well, I can’t blame you”, svarar han med ett snett leende. Han har ätit hummous med mycket vitlök till lunch. Inget gurgla och skölj här inte, bara gapa. Så vrider han upp volymen på radion till max. Den spelar arabiska covers på smöriga poplåtar. Jag fnissar lite hysteriskt.

Han tar fram den största spruta jag någonsin sett och ber sin sköterska, iklädd polotröja, att assistera. ”Does it hurt?” frågar han mig, samtidigt som han sticker in bedövningssprutan och vrider runt den i min mun. ”Mmmhööa!” vrålar jag, så att det hörs ända till Damaskusporten. ”Hmm, it sholdn’t”, svarar han bekymrat, och laddar en omgång till med bedövning. Och en till. Jag blundar. Sen bänder och vickar och drar han långsamt ut den eländiga visdomstanden med alla helvetiska metallredskap han kan komma på, innan han syr igen såret snyggt med sex svarta stygn.

7 kommentarer:

Mikaela Löfqvist sa...

Stackars dig! jag får ont i hela kroppen av att bara läsa ditt inlägg. men jag hoppas att det känns bättre i munnen snart. Kram Mickis

Sofie sa...

Tack, det är helt ok nu, äter penicillin och smärtstillande! Roligt att höra från dig :)

Lise-Lotte sa...

Stackars stackars dig! Det är vedervärdigt att dra ut visdomständer! Och ännu mer så i främmande land. Men nu är det över i alla fall.

Kram och hoppas att du fortsätter att ha det bra!

Sofie sa...

Ja, nu är det gjort!

Tack snälla, Lise-Lotte. Kram!

Gunnar S sa...

Tack för en mycket inlevelsefull skildring av livet i detta land. Känner från översta hårstrået till lilltånageln din skräck och din känsla. Inser att jag fattade rätt beslut att vänta tills jag kommer hem med att laga en tand där en stor plomb föll bort för tre veckor sedan

Pappa sa...

Det lossnade en bit från en gammal lagning i en tand idag - men plötsligt känns det inte som nå'n Big Deal, som reklamen säger. Huh...

Sofia Grimm sa...

Har hört detta, men läste nu allt i den ord. Jag har bara 2 saker att säga: Stackars dig och DÅLIGT TIMING!
Älskar dig min tandlöse vän ;)