tisdag 23 mars 2010

Till Hebron och tillbaka igen

För att komma till Hebron tar man buss 124 från östra Jerusalem till Betlehem där man byter till taxi söderut. För att komma tillbaka måste man passera Checkpoint 300 i Betlehem. Gerry från team 34 kom och mötte upp oss i team 35 för tre intensiva överlämningsdagar på vår placering.

Vi kommer att bo i en lägenhet högst uppe på en kulle med utsikt över staden. Om man säger till taxichauffören att man bor i backen ovanför den nedlagda restaurangen ”Happy bunny” så vet han vart han ska köra. Alla taxiresor inom staden kostar 10 shekel, cirka 20 kronor.


Om man tittar från Hebron från ovan ser de vita, fyrkantiga husen mest ut som tusentals små sockerbitar strödda över ett stort område, du kan se det på Google Maps. Jag kommer att återkomma till Hebron många gånger i bloggen, eftersom det är här som jag kommer att bo och jobba de tre närmaste månaderna. Jag kommer också att återkomma till vägspärren Gilo, eller Checkpoint 300 som den också heter, den terminal som alla palestinier som kommer söderifrån måste passera för att komma in i det ockuperade östra Jerusalem och i Israel.

Någon frågade mig om mina första intryck av Hebron… intrycken är tusentals och svåra att sortera men kortfattat måste det vara: vackert, fantastiska människor, ofattbart mycket att göra och helt komplett galet.

Nu är vi tillbaks i Jerusalem för några fler utbildningsdagar som avslutas med en överlämningsceremoni. När jag skriver det här är det becksvart i mitt rum och jag hör Jerusalems ljud utanför fönstret.


Klicka på bilden så blir den större, följ länken för fler satellitbilder.

2 kommentarer:

S sa...

När jag var följeslagare i Hebron 2007 kunde palestinier fortfarande åka till/från Jerusalem utan att åka via CP 300. När jag var tillbaks våren 2008 hade bytet ändrats och "man" sa att snart skulle alla tvingas åka "via" Betlehem.

HUr lång tid tar resan nu för tiden?

Må väl!

Sofie sa...

Hej!
Aha, där ser man. Palestinierna måste idag passera CP 300, men periodvis kan vi internationella åka via Beit Jalla istället och slippa checkpointen. Men inte nu sedan några månader. Ofta har de inte heller gaten för internationella och hjälpbehövande öppen, så alla får stå i samma kö.

Hmm... Menar du från Hebron via Gilo till Betlehem? Utan kö vid CP 300, 1,5 h. Med kö.... ja du vet. Det kan ta lååång tid.

Roligt att du läser :) Dela gärna med dig av dina erfarenheter.
Sofie