måndag 26 april 2010

Nisreen: ”Jag önskar att mitt hem ska bli en säker plats att bo på.”

Nisreen bor med sin man och tre barn på Tel Rumeida, på israelkontrollerad mark mitt i centrala Hebron. Barnen är 13, 7 och 1,5 år och Nisreen väntar nu sitt fjärde barn som planeras födas i juni.

I området där Nisreen och hennes familj bor, lever palestinska familjer under svåra förhållanden. Här har religiöst och ideologiskt motiverade israeliska bosättare valt att slå sig ner, ofta så nära de palestinska husen att de kan kasta glåpord och stenar. Området är strängt bevakat av den israeliska militären, och här får ingen palestinier längre köra bil. Några av de palestinska husen i området har ett israeliskt vakttorn placerat på sitt tak, andra i sin trädgård. Alla palestinier som vill komma in i området måste passera en hårt bevakad vägspärr med metalldetektor och visa upp id-kort samt innehåll i väskor och påsar. Ibland blir de stående i timmar. Områdets största gata: Shuhada Street, är sedan länge omgärdad av stränga restriktioner angående vem som får beträda den och var. Rakt ovanför Nisreens hus finns en israelisk bosättning.



















Namn: Nisreen Al Azzeh
Ålder: 38.
Bostadsort: Hebron, Tel Rumeida.

Hur är det att leva under ockupation?
– Det är väldigt svårt för mig. Vi har det svårt både här i vårt hem och på vägarna utanför i området. Tel Rumeida är en svår plats att bo på. Bosättarna i närheten attackerar oss. På grund av dem har jag förlorat två graviditeter. Mina barn kan inte leka utomhus och de sover dåligt på nätterna för att de är så rädda. Bosättarna håller koll på oss, de studerar hela tiden vad vi gör.

Vad har du för drömmar om framtiden?
– Jag skulle vilja stanna här och bo i ett Palestina fritt från ockupation. Jag vill stanna i mitt hus, jag önskar att mitt hem ska bli en säker plats att bo på. Jag vill se en enstatslösning på konflikten. Jag vill få möjlighet att resa och se min familj som nu bor i Saudiarabien, igen. Min önskan är att mina barn ska kunna leva ett tryggt liv.

Inga kommentarer: